Breng(t)wetenschap in de klas!

Nieuws

Hoofdlijnen advies Commissie Schnabel Onderwijs 2032 gepresenteerd

De afgelopen maanden spraken de leden van het Platform met een groot aantal leerlingen, ouders, leraren en maatschappelijke organisaties over de vraag wat kinderen  zouden moeten leren op school om optimaal voorbereid te zijn op de toekomst. Vandaag presenteerde voorzitter Paul Schnabel zijn voorlopig advies, op hoofdlijnen.

Lees verder

Instructiefilm: Hoe stel je een onderzoeksvraag op?

Onderzoekend leren is in opkomst en biedt kansen om de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren. Toch blijft het vaak lastig voor leraren om het onderzoeksproces van leerlingen goed te begeleiden. Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen (WKRU) en Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht hebben daarom samen een instructiefilm gemaakt: http://youtu.be/Oa-hcWdEriU. Dit filmpje sluit aan op het artikel ‘ Onderzoekend leren: Hoe stel je een onderzoeksvraag op?’ van het WKRU eerder verschenen in Jeugd, School en Wereld. Dit artikel is te downloaden op www.wkru.nl/materialen/artikelen.
 
In het artikel en het filmpje worden er suggesties en voorbeelden van hulpmiddelen gegeven, die je als leraar kunt inzetten wanneer leerlingen onderzoeksvragen gaan opstellen bij Onderzoekend leren. Het artikel is geschreven voor de leraar. Het filmpje is gemaakt voor zowel de leraar als de leerling. In het filmpje is een lerares te zien die samen met haar leerlingen de stappen van onderzoekend leren doorloopt totdat er een goede onderzoekbare vraag is opgesteld. Als voorbeeld wordt in het filmpje het onderwerp ‘glijbanen’ genomen.
 
Wil je meer materialen bekijken over onderzoekend leren en wetenschap in de klas? Of wil je deelnemen aan een professionaliseringscursus of activiteit voor leraren over deze onderwerpen? Bezoek dan de website van het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit www.wkru.nl en het Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht www.uu.nl/wetenschapsknooppunt.

Lees verder

Wetenschap uitleggen aan kinderen is ook een taak van een hoogleraar

“Kinderen laten kennismaken met wetenschap is zó cruciaal. Het onderwijs wordt er beter van, en dat alleen al maakt dat wetenschap van waarde is voor de maatschappij.” De nieuwe hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, Maarten Kleinhans, is er helder over: onderwijs geven vindt hij als hoogleraar minstens zo belangrijk als onderzoek doen. Misschien wel belangrijker, maar in ieder geval net zo leuk.

Lees verder