Alle Scholen Verzamelen

Alle Scholen Verzamelen 2024 vindt plaats op dinsdag 12 november en draagt de titel “Taal Detectives: een speurtocht naar de talen om je heen”. Samen met basisschoolkinderen van groep 6, 7 en 8 uit heel Nederland gaan we ons taallandschap onderzoeken.  

Alle Scholen Verzamelen (ASV) is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten in heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen in groep 6 t/m 8 uit heel Nederland gaan gezamenlijk op één dag data verzamelen voor een echt wetenschappelijk onderzoek.  

In het onderzoek van 2024 staat diversiteit en meertaligheid centraal. Helpen jullie de wetenschappers van de Radboud Universiteit en Tilburg University om onderzoek te doen naar “Linguistic Landscaping”, het taallandschap van Nederland? Meer informatie over de wetenschappers vind je hier.

Wil jij samen met je leerlingen dit jaar ook meedoen en bijdragen aan een echt wetenschappelijk onderzoek? Leuk!
Schrijf je dan direct in voor Alle Scholen Verzamelen 2024 (ASV2024). Je krijgt in oktober alle materialen toegestuurd, en automatisch ook de ASV Nieuwsbrief.

Schrijf je direct in voor ASV24
Wij doen mee met ASV24

Heb je wel interesse maar twijfel je nog? Schrijf je dan in voor de Alle Scholen Verzamelen (ASV) nieuwsbrief. 
Deze ontvang je elke 2 maanden, vol met informatie over het programma, definitieve inschrijving, en over de resultaten van het afgelopen ASV onderzoek.

Meld je aan voor de ASV Nieuwsbrief
Ik heb interesse in ASV
Test les in april 2024
Wat gaan jullie doen tijdens ASV2024?

Met jullie leerlingen brengen jullie de diversiteit van taal in de omgeving in kaart. Dat doen jullie aan de hand van een lesprogramma, een uitstapje in jullie eigen wijk, en een gezamenlijke online challenge aan het eind van de dag. Onderwerpen zoals globalisering, migratie, meertaligheid en diversiteit in de klas komen aan bod, en de leerlingen zullen als echte onderzoekers de wijk in gaan op zoek naar talen in de omgeving. 

Daar maken ze foto's van en schrijven ze onder andere op waar ze dit vinden. Terug in de klas bespreken jullie welke talen er gevonden zijn en waarom deze talen mogelijk worden gebruikt. Dit kan aan de hand van de automatisch gegenereerde kaart met locaties waar jullie taal in de omgeving hebben gevonden, zoals te zien op deze foto.

WORD VOOR ÉÉN DAG EEN ECHTE ONDERZOEKER!

Alle Scholen Verzamelen (ASV) is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten in heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen in groep 6 t/m 8 uit heel Nederland gaan gezamenlijk op één dag data verzamelen voor een echt wetenschappelijk onderzoek. Sinds 2019 wordt ASV jaarlijks georganiseerd, elk jaar draagt het bij aan een ander onderzoek van Nederlandse wetenschappers.  

Voor het slagen van dit project is het belangrijk dat er zoveel mogelijk kinderen meedoen. Want hoe meer kinderen uit het hele land data verzamelen, hoe beter de verzamelde data representatief is voor heel Nederland. Met de resultaten die de kinderen verzamelen dragen ze dus een onmisbaar stukje bij aan een wetenschappelijk onderzoek. En al die leerlingen worden dan voor even een echte onderzoeker!

Eerdere edities

Het thema van 2023 was Pluis het Uit! 7 november hebben er weer bijna tweeduizend kinderen uit groep 5, 6, 7, en 8, meegedaan aan een groot wetenschappelijk onderzoek, dit keer over micro-vezels en -plastic van de Universiteit van Amsterdam. Leerlingen verzamelden de pluisjes van hun trui, broek of T-shirt om vervolgens op te sturen naar het lab in Amsterdam voor analyse. Er is nog weinig bekend over het effect van microvezels en synthetische stoffen op het milieu. Wetenschappers hopen aan de hand van de monsters een beter inzicht te krijgen in wat voor materialen, was-, draag- en drooggewoontes het meest bijdragen aan het vervuilen van water.

De dag stond niet op zichzelf. In de aanloop naar ASV hadden veel klassen al geleerd over vezels, microplastics en de verschillende materialen waarvan kleding wordt gemaakt. Er waren meerdere emails met ‘opwarmers’ gedeeld om de leerlingen op een speelse manier kennis te laten maken met de lesstof. Zo was er een opdracht waarbij er boeken in elkaar werden geregen om te laten zien hoe vezels van stof in elkaar zitten. Een experiment met filterpaper en stiften liet de leerlingen zien hoe kleurstoffen werken en doormiddel van een bingo spel kwamen ze meer te weten over de natuurlijke of synthetische oorsprong van de verschillende kledingmaterialen. Op 7 november mochten de leerlingen aan de hand van een werkboekje pluisjes zoeken, meten en natekenen. De klassen hebben alle informatie ook in een online database gezet. Op deze kaart kunt u zien welke data er allemaal is verzameld, klik op Update om de datapunten per regio in te zien. De onderzoekers zijn momenteel hard bezig om de verschillende verzamelde pluisjes te analyseren en te determineren! 

Check ook de resultaten van de quiz waarbij de klassen het tegen elkaar op namen om te zien wat ze nu hadden geleerd. 

Pluis het Uit! Challenge